Asiakasnäkökulma mukana H-uudisrakennuksen suunnittelussa

Pääsisäänkäynnin pitää erottua selkeästi sairaalan uudesta tulosuunnasta. Digitaaliset näytöt ja riittävästi istumapaikkoja odotustiloissa. Kävellen ja pyörällä kulkevien huomiointi uusissa kulkureiteissä. Muun muassa näitä asioita asiakasraati toivoi huomioitavan uudisrakennuksen suunnittelussa.

Moniin tärkeisiin käytännön asioihin saatiin näkemystä asiakkaiden edustajilta, kun Vaasan keskussairaalan asiakasraati osallistui Big Room-työskentelyyn maanantaina 26.11.2018

- Sairaalassa pitää olla helppo kulkea. Toivottavasti uudessa H-rakennuksessa on selkeät opasteet. Jos eksyy, eikä ehdi omalla vuorollaan vastaanotolle, voi tulla ihan rahallinen menetyskin, raatilaiset toteavat.

Vaasan keskussairaalan asiakasraatiin kuuluu 12 jäsentä, jotka on valittu sairaanhoitopiirin asukkaista. Asiakasraadin toiminnan tavoitteena on asiakaslähtöisyyden lisääminen Vaasan keskussairaalan toiminnassa ja kehittämisessä. Asiakasraati osallistui nyt uuden H-rakennuksen suunnitteluun jo kolmatta kertaa. Aiemmin raati on muun muassa ollut mukana päättämässä talon nimeksi tulevasta kirjaimesta.

Virtuaalinen vierailu potilashuoneissa

Bothnia High 5 –projektiallianssin arkkitehti Saara Jokinen esitteli asiakasraadille H-uudisrakennuksen suunnitelmia kerros kerrokselta. Raati pohti käytännön asioita liittyen esimerkiksi pitkään osastolla viipyvien potilaiden viihtyvyyteen. Keskustelua käytiin niin psykiatrian osastojen ulkoilualueista kuin somatiikan puolen vuodeosastojen kalustuksesta ja henkilömäärästä per huone. Raadin mielestä tarvetta on sekä yhden että kahden hengen huoneille.

Kattavan esittelyn lisäksi asiakasraati pääsi tutustumaan potilashuoneiden mallinnoksiin virtuaalilasien avulla. Katso videolta yhden raatilaisen, Petra Bengsin kommentit virtuaalikierroksesta.

Asiakasraadin toimintaan kuuluu julkilausunnon antaminen. Yhteinen näkemys H-uudisrakennuksesta tulee myöhemmin asiakasraadin julkilausuman muodossa. Raati on mukana suunnittelussa myös jatkossa.