Asiakaslähtöisen toiminnan kehittämiseen tarvitaan asiakkaiden näkemyksiä. Vaasan keskussairaala haluaa tarjota lasten vanhemmille helpon keinon osallistua ja vaikuttaa.

Sairaalan lastenyksiköt (lastenosasto, lastenpoliklinikka ja lastenneurologian yksikkö), ovat olleet yhdessä laatimassa e-vanhempainraadin ensimmäistä kyselyä. Nettikyselyllä käynnistetään uudenlainen palvelu ja vaikuttamisen kanava, joka on suunnattu kaikkien lasten vanhemmille. Kyselyyn voi vastata kuka tahansa lapsen vanhempi/huoltaja huolimatta siitä, onko lapsi ollut sairaalassa hoidettavana vai ei. Halutessaan myös lapsi itse voi vastata kyselyyn.

– Ensimmäisessä kyselyssä haluamme tiedustella vanhemmilta, mitä mieltä he ovat lapsensa ja ammattilaisen välisestä kohtaamisesta. Vastausten pohjalta haluamme kehittää toimintaamme entistä asiakaslähtöisempään suuntaan, kertoo lastenpoliklinikan osastonhoitaja Leena Nåhls.

Sähköiseen raatiin on pientenkin lasten vanhempien helppoa osallistua

E-vanhempainraati toteutetaan digitaalisen kyselyn muodossa, jotta siihen osallistuminen olisi perheille mahdollisimman vaivatonta. Mikäli kysely saa vanhemmilta hyvän vastaanoton, tulemme tekemään E-vanhempainraatikyselyjä aina tietyin väliajoin vaihtuvilla teemoilla.

– Haluamme tarjota vanhemmille mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä lapsensa hoitoon liittyvissä asioissa. Päädyimme sähköiseen raatiin, koska se sopii mielestämme parhaiten lapsiperheiden aktiiviseen ja kiireiseen arkeen eikä se myöskään vaadi vanhemmilta sitoutumista ennalta sovittuihin tapaamisiin, jotka kuuluvat yleensä perinteiseen kansalaisraatitoimintaan, Nåhls toteaa.

Ensimmäiseen kyselyyn pääsee osallistumaan täällä >>

2.10.2017 Redaktion_Toimitus