Maanantaina 11.11. alkavan postilakon aikana kaikki kutsukirjeet korvataan puhelinsoitolla. Mikäli asiakas ei ehdi vastaamaan puheluun, kannattaa yrittää soittaa takaisin. Vaasan keskussairaalasta lähtevissä asiakaslaskuissa on postilakon aikana 14 vuorokauden sijaan 45 vuorokauden maksuaika.

Normaalisti Vaasan keskussairaalan kutsu vastaanotolle tai toimenpiteeseen lähtee postikirjeenä. Lakon aikana kirjeiden viivästyminen on hyvin todennäköistä, joten keskussairaalassa varaudutaan hoitamaan kutsut puhelimitse. Puhelut keskussairaalasta tulevat pääasiassa 06 213 –alkuisesta numerosta. Asiakaskäynteihin liittyvät puhelut soitetaan virka-aikaan.

- Varaudumme siihen, että yritämme soittaa potilaalle useita kertoja, etenkin jos kyseessä on kiireellinen ajanvarausasia. Mutta rohkaisemme soittamaan takaisin, mikäli vähänkin epäilee, että puhelu on tullut sairaalalta, kertoo johtajaylihoitaja Arja Tuomaala.

OmaKanta kannattaa ottaa käyttöön

Hoitopalautteet ja tutkimustulokset tallennetaan OmaKanta-palveluun.

- OmaKantaan kannattaa viimeistään nyt tutustua, Tuomaala kannustaa.

Postikirjeenä lähtevän kutsun mukana potilaille lähetetään myös ohjeet valmistautua esimerkiksi laboratoriotutkimuksiin. Jos potilas saapuu tutkimukseen ilman asianmukaista valmistautumista, kuten esimerkiksi ilman tarvittavaa paastoa, tutkimusta ei välttämättä voida tehdä. Vaasan keskussairaalan nettisivuilta löytyy tarkat ohjeistukset kaikkiin tutkimuksiin. Potilas saa puhelimessa ohjeet valmistautumiseen, mutta nettisivuilla olevia ohjeita kannattaa hyödyntää, koska postilakon aikana kotiin ei saavu paperisia ohjeita.

- Olemme tänään tehneet arvioinnin mahdollisista lakon haittavaikutuksista sairaalan toimintaan ja laatineet toimintasuunnitelmia, joita päivitetään tilanteen edetessä, laatupäällikkö Mari Plukka kertoo.

8.11.2019 Redaktion_Toimitus