Kotisivuillamme toimii nyt kaksi chat-palvelua. Korona-asioissa väestöä palvelee valtakunnallinen, tekoälypohjainen chat, kun taas toisessa chatissa vastaa Vaasan keskussairaalan sairaanhoitaja.

Kotisivuillamme toimii nyt kaksi chat-palvelua, joista toinen jakaa valtakunnallista koronatietoa ja toinen keskussairaalaa koskevaa yleistä tietoa. Tekoälypohjainen korona-chat palvelee vuorokauden ympäri, kun taas sairaalan oma chat palvelee arkisin klo 8–15, jolloin asiakkaiden kysymyksiin on vastaamassa keskussairaalan sairaanhoitaja. Tietosuojan vuoksi chat-palvelussa ei voida käsitellä asiakkaiden hoitoa koskevia asioita tai ajanvarauksia. Näissä kysymyksissä asiakkaat ohjataan ottamaan suoraan yhteyttä hoitavaan yksikköön.

–Vastaamme yleisiin kysymyksiin koskien sairaalan käytäntöjä. Esimerkiksi joskus on kysytty arkiston yhteystietoja tai siitä, saako tukihenkilö tulla synnytykseen mukaan. Chat on siis yksi asiointikanava, jossa etsimme jo saatavilla olevan tiedon asiakkaan puolesta, keskussairaalan potilasasiamies ja sairaanhoitaja Sari Mäkinen täsmentää.

Chat-palvelut erottuvat toisistaan sijainnin, värien ja info-tekstien perusteella: Korona-chat sijaitsee sivun alalaidassa. Sivuston oikeasta ylälaidasta taas löytyy siniseltä pohjalta Vaasan keskussairaan oma chat. Yhteydenotot ovat olleet hienoisessa noususuhteessa chatin käyttöönotosta alkaen.

– Olemme päässeet palvelemaan chatin kautta asiakkaita jo suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, Mäkinen kertoo.

Valtakunnallinen koronachat-palvelu palvelee asiakkaita suomeksi ja ruotsiksi.

14.10.2020 Redaktion_Toimitus