Kevään ja kesän 2021 eVanhempainraati -kyselyssä tiedustelimme, miten olette tarvittaessa saaneet yhteyttä lastanne hoitavaan yksikköön.

Vastausten määrä tämän kyselyn osalta oli tällä kertaa valitettavasti vähäinen. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi vain 16 henkilöä. Ilahduttavaa kuitenkin oli, että näistä vastaajista 14 (87 %) oli saanut tarvittaessa yhteyden lasta hoitavaan yksikköön. Vain 2 (13%) vanhempaa/huoltajaa ei ollut saanut yhteyttä.

Avoimiin vastauskenttiin oli kommentoitu hyvin ja kommenteissa oli mm. nostettu esiin epäkohtia, jotka vaikuttavat yhteydenoton onnistumiseen.

 

Kommentteja:

  • Hyvin toimii yhteydet
  • Yhteyden sai helposti, mutta yhteydenoton aikana sovitut asiat (esim. pyyntö lausunnon saamisesta) jäävät usein toteutumatta. Ei viitsisi kuormittaa henkilökuntaa soittelemalla samasta asiasta monta kertaa.
  • Palautteeni koskee lähinnä päivystystä, lastenosaston toiminnasta ei huomautettavaa. Muutaman kerran on käynyt niin, että päivystysvuorossa ei ole ollut suomenkielentaitoista lääkäriä, mikä minusta on käsittämätöntä. Itse ymmärrän kyllä ruotsiakin ihan hyvin, mutta lääkärissä asioidessa minun ja lapseni OIKEUS on saada suomenkielistä palvelua!
  • Nämä tiukat puhelin soittoajat on erittäin huonoa palvelua!
  • Jo, men kontakten skjutits upp pga telefontid oftast under olägliga tidpunkter.
  • Omöjligt att få kontakt med både sekreterare eller diverse sjukskötare på den angivna telefon tiden.

 

Lisäksi oli annettu seuraavia kehitysideoita, miten voisimme parantaa yhteyden saamista hoitavaan lastenyksikköön:

  • Yhteydenottolomake nettiin, johon voisi laittaa yhteydenottopyynnön tiettyyn yksikköön. Se olisi jokaisen osaston ja poliklinikan asiakkaita varten, eikä kenelle tahansa tarkoitettu. Siinä voisi olla kohta "olen tämän poliklinikan asiakas" tms.
  • Kehittäkää jo nopeasti sähköisiä palveluita.
  • Att ha en egen skötare att kontakta eller kunna lämna meddelande till skulle underlätta mycket i vardagen då man inte alltid hinner ta paus från jobb just då telefontiden är öppen.
  • Utökade telefontider, kontakten skjuts upp pga begränsade telefontider.
  • Längre telefontider
  • Telefon svarare hur många som är i kö före och möjlighet att lämna ett åter ringningsbud alternativ sända sms/email och få svar så fort som möjligt. Otroligt gammalmodigt att all kommunikation sker på papper via posten, då det tar 2 veckor för posten att dela ut brevet från vcs. Varför inte sända på sms och email? Det är faktiskt år 2021.

 

Kiitos kaikista kehittämisideoista

Olemme olleet jo pidemmän aikaa tietoisia nykyisten käytössä olevien toimintamuotojen ongelmista. Toivomme kovasti, että saisimme nopeasti käyttöömme uusia digitaalisia menetelmiä, joiden avulla yhteydenotto helpottuisi. Yhtenä ongelmana kuitenkin on nykyinen yksityisyyden hyvin vahva suoja, joka hankaloittaa yhteydenpitoa esim. sähköpostin välityksellä.

Viemme ajatuksianne eteenpäin ja pyrimme saamaan yhteydenottoa jatkossa jollakin tavalla helpommaksi mm. antamienne ideoiden pohjalta.

21.10.2021 Redaktion_Toimitus