Tammikuussa 2022 toimintansa aloittava Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymä on saanut viestintästrategian. Vuosille 2022–2024 tehty viestintästrategia tulee vastaamaan uuden kuntayhtymän strategiaan kirjattujen pitkän aikavälin tavoitteisiin viestinnän näkökulmasta. Se ohjaa myös palveluviestintää sekä viestinnän edellytysten rakentamista uudessa organisaatiossa.

Hyvinvointialueen viestintästrategian valmistelu alkoi keväällä 2021, kun Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymän strategia oli hyväksytty. Toteutuksesta vastasivat hyvinvointialueen viestintäasiantuntijat, joita siirtyy uuteen organisaatioon sekä kuntien sote-palveluiden hallinnosta, että erikoissairaanhoidon hallinnosta, yhdessä hyvinvointialueen johtoryhmän kanssa. Pohjanmaan hyvinvointialueen viestintäjohtajana toimii Petra Fager, joka kertoo hyvinvointialueen palveluasenteen ”Hei, kuinka voin auttaa?” näkyvän alueen viestinnässä.

– Haluamme tehdä palvelumme ja osaamisemme näkyväksi asiakkaillemme. Hyvällä ja ammattitaitoisella viestinnällä tuemme palveluiden sujumista ja niihin hakeutumista. Ajankohtainen ja monikanavainen viestintä vahvistaa myös alueen hyvää mainetta ja auttaa siten esimerkiksi työvoiman rekrytointia alueelle.   

Hallintosäännön mukaisesti Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymän hallituksen tulee hyväksyä alueen viestintästrategia, joka sisältää myös yleiset ohjeet alueen viestinnän ja tiedottamisen periaatteista. Kuntayhtymän hallitus hyväksyi viestintästrategian kokouksessaan maanantaina 22.11.2021.

22.11.2021 redaktion_toimitus