Hengitys ja rentoutuminen kuuluvat yhteen. Hengittäessäsi sinun on helpompi rentoutua, ja kun rentoudut, niin sinun on helpompi hengittää. On olemassa erilaisia menetelmiä oppia hengitystä ja rentoutumista synnytyksen aikana. 

 

Ennakoiva hengitys

Hengitys on rytmikästä ja tietoista. Hengitä pehmeästi sisään nenän kautta ja ulos suun kautta. Rentoudu uloshengityksen aikana. Pidä kasvolihakset ja leuka rentona, rentouta hartiat ja anna käsien levätä polvien päällä kämmenet ylöspäin. Anna kehosi muuttua oikein painavaksi.

Joskus auttaa, jos ajattelet ikään kuin mantrana esimerkiksi sanoja KAIKKI ON HYVIN sisään- ja uloshengityksen aikana. Tärkeintä ei ole mitä sanaa tai sanoja ajattelet, vaan että toistat niitä.

Heikkojen supistusten aikana voit ottaa syviä hengenvetoja, mutta kun supistukset muuttuvat voimakkaammiksi, pitää sinun muuttaa hengitystäsi pinnallisemmaksi ja nopeammaksi.

 

Sukellustekniikka

Sukellustekniikka tarkoittaa, että ikään kuin sukellat supistusten aikana. Rentoudu ja mene kehosi sisään. Keskity heti supistuksen alusta siihen. Sukellustekniikassa hengitys on kevyttä, rauhallista ja hidasta.

Tee näin:

  • Supistuksen alkaessa päästä leuka ja hartiat rennoksi.
  • Käännä keskittymisesi kehosi sisään ja tutkiskele supistusta.
  • Hengitä kevyesti, rauhallisesti ja hitaasti.

 

Visualisoiminen

Keskity sisäisiin kuviin supistuksen aikana, esimerkiksi voit ajatella supistuskivun aalloksi, jota seuraat tai voit sukeltaa ajatuksissasi vauvan luo, ottaa hänet syliin ja nousta sitten takaisin ylös.

Voit myös ajatella itsesi paikkaan, jossa tunnet itsesi rauhalliseksi ja olosi turvalliseksi. Ummista silmäsi ja tunne miltä tuntuu olla siellä. Luo kuvitelma niin tarkasti ja elävästi kuin mahdollista.

  • Miltä ympärilläsi näyttää?
  • Miltä tuoksuu?
  • Miltä kehossasi tuntuu?

 

Yleistä hengityksestä ja rentoutumisesta

Yleisesti voidaan sanoa, että hengitys auttaa kehoa rentoutumaan. Kun supistus tulee, sinun ei pidä seurata kehosi refleksiä, jolloin jännität ja jäykistät kehoa, sekä lopetat hengittämisen. Kun olet jännittynyt, tuntuu supistus kipeämmältä ja siitä voi olla seurauksena kivun, pelon ja jännityksen oravanpyörä. Liian voimakaskaan hengitystekniikka ei helpota rentoutumista vaan siitä seuraa helposti hyperventilaatio ja huono olo.

Tietoinen rauhallinen hengitys vahvistaa rentoutumista ja rentoutuneena hengityskin toimii kuin itsestään. Yksi hyvä tapa on aloittaa esim. istumalla alas ja keskittymällä omaan hengittämiseen. Pian huomaat kehosi rauhoittuvan, koska huomio kiinnittyy johonkin. Hengitys muuttuu yleensä silloin itsestään hieman syvemmäksi ja hitaammaksi.

Voit myös harjoitella hengittämistä eri tavoilla, syvempään-pidempään ja kevyemmin-pinnallisemmin. Supistusten aikana voit tarvita useampaakin hengitystekniikkaa, tietyssä vaiheessa toimii yksi tekniikka ja toisessa vaiheessa taas toinen tapa.

Sinun olisi hyvä harjoitella rentoutumista ja hengitystä jo raskauden aikana. Silloin se on luonnollisempaa, kun synnytys alkaa.

 

Äänen käyttö synnytyksessä

Myös äänen käyttö synnytyksen aikana auttaa rentoutumisessa ja hengitys syvenee. Se ei poista kipua, mutta antaa sinulle keinon päästä supistuksen läpi. Supistuksen aikana käytät matalaa ääntä, esimerkiksi toistat A-, O-, U- tai M-kirjainta. Samanaikaisesti voi hieroa kipukohtia vaikutuksen tehostamiseksi.

19.9.2017 synnytykset