Tervetuloa Vaasan keskussairaalaan! Tältä sivulta saat tietoa muun muassa pysäköinnistä, matkakustannuksista, maksuista ja kahvilasta.

Pysäköinti

Voit pysäköidä auton sairaalan taakse
pysäköintipaikalle tai pysäköintitaloon.
Niissä pysäköinnille ei ole aikarajoitusta.
Pysäköintitaloon ajetaan Sanmarkinkadulta.
Pysäköintitalossa on myös inva-paikkoja
toimintarajoitteisille autoilijoille,
joille liikkuminen on vaikeaa.

Sairaalan edessä on joitakin pysäköintipaikkoja.
Niissä auto voi olla enintään 3 tuntia.
Muista käyttää pysäköintikiekkoa.

Matkakustannukset

Jos tulet sairaalaan junalla tai bussilla,
Kela korvaa matkakustannukset.
Jos tulet sairaalaan omalla autolla,
voit saada korvausta Kelalta,
jos matka on yli 100 kilometriä.
Korvaus on 0,20 euroa kilometriltä.

Kela korvaa terveydenhuoltoon tehtyjä matkoja,
jos matka on tehty sairauden,
raskauden tai synnytyksen vuoksi.

Yleensä matka korvataan edullisimman
matkustustavan mukaan. Potilas voi saada
korvauksen taksimatkasta, jos hän ei voi
terveydentilansa vuoksi käyttää julkisia
kulkuneuvoja tai jos julkisia kulkuneuvoja
ei ole käytettävissä.

Potilaalle uudet numerot
Pohjanmaalla ovat
(eli näistä numeroista potilas voi
itse tilata Kela-taksin):  

Vaasan Ulataksi Oy: 0800 500 500

tai

Keskustaksi Oy: 0800 924 44  

Vain näistä numeroista tilatuista matkoista
potilas voi saada korvauksen.
Tilauspuhelu on maksuton.

Uudet 0800-alkuiset Kela-taksin tilausnumerot
tulevat käyttöön 20.12.2021.
Taksitilaukset koskevat matkoja 1.1.2022 alkaen.

Lue lisää muutoksista
taksimatkoihin Kelan verkkosivuilta.

Lue lisää Kelan korvaamista taksimatkoista
Kelan verkkosivuilta.

Taksin tilaaminen sairaalaan

Sairaalan pääaulassa on taksipiste,
josta voit tilata Kela-taksin ilmaiseksi.
Taksipiste on merkitty TAXI-kyltillä.

Neuvonta ja palvelupiste

Sairaalan neuvonta on tuloaulassa
pääoven lähellä, rakennuksessa A1.

Neuvonnan takana on palvelupiste,
joka on auki arkisin kello 9–15.
Siellä on palveluneuvoja,
joka neuvoo sairaalassa liikkumisessa
ja muissa sairaalan asioissa.
Voit varata ajan palveluneuvojalle
etukäteen numerosta 06 213 1315.

Ilmoittautuminen

Kun tulet sairaalaan, sinun täytyy ilmoittautua.
Sairaalasta tulleessa kirjeessä on sanottu,
missä yksikössä sinun pitää ilmoittautua.

Maksut

Sairaalamaksut vuonna 2020 ovat:

  • poliklinikkakäynti 41,20 euroa

  • sarjakäynti 11,40 euroa

  • hoitopäivämaksu 48,90 euroa

  • päiväkirurgiamaksu 135,10 euroa


Jos sinulle varattu aika ei sovi sinulle,
muista soittaa sairaalaan ja perua aika.
Numero on kirjeessä, jonka sait sairaalasta.
Jos et peru aikaasi, sairaala perii sinulta 50,80 euroa.

Vuonna 2018 omavastuu julkisen
terveydenhuollon maksuista on 683 euroa vuodessa.
Maksat siis hoidosta itse enintään 683 euroa
saman vuoden aikana, vaikka hoito maksaisi enemmän.

Ruokasali ja kahvila

Sairaalan ruokasali on M-talossa.
Se on auki kello 10.30–14.
Lounas maksetaan lounaslipuilla,
joita voi ostaa kahvilasta.
Kahvila on sairaalan tuloaulassa.

Vierailuajat

Voit vierailla sairaalassa olevan
potilaan luona vierailuaikoina.
Vuodeosastoilla vierailuajat ovat
joka päivä kello 14–15 ja 18–19.
Joillakin osastoilla on eri vierailuajat.
Vierailuajat on kerrottu sairaalan verkkosivuilla.
Voit myös soittaa osastolle ja kysyä,
milloin voit vierailulle.

Yöpyminen sairaalassa

Jos haluat yöpyä sairaalassa,
voit varata huoneen potilashotelli Vilmasta.
Voit varata huoneen numerosta 06 213 1110.
Yksi yö potilashotellissa maksaa 45 euroa henkilöltä.
Yksi yö perhehuoneessa maksaa 100 euroa.

Sairaala on savuton

Tupakointi on kielletty sairaalassa.
Tupakointi on sallittu vain ulkona
tupakointikatoksissa.

Ajanvaraus laboratorioon

Voit varata ajan laboratoriokokeita varten
netissä osoitteessa www.nettilab.fi.
Voit varata ajan myös puhelimitse
arkisin klo 7–15.
Numero on 06 213 1626.

Lisätietoja sairaalan verkkosivuilta

Saat lisätietoa sairaalan verkkosivuilta,
osoite on: www.vaasankeskussairaala.fi
Voit kysyä lisätietoja myös puhelimitse
numerosta 06 213 1111.

20.12.2021 redaktion_toimitus