Yleisinfo selkokielellä
Tervetuloa Vaasan keskussairaalaan! Tältä sivulta saat tietoa muun muassa pysäköinnistä, matkakustannuksista, maksuista ja kahvilasta.
Pysäköinti
Voit pysäköidä auton sairaalan taakse
pysäköintipaikalle tai pysäköintitaloon.
Niissä pysäköinnille ei ole aikarajoitusta.
Pysäköintitaloon ajetaan Sanmarkinkadulta.
Pysäköintitalossa on myös inva-paikkoja
toimintarajoitteisille autoilijoille,
joille liikkuminen on vaikeaa.
Sairaalan edessä on joitakin pysäköintipaikkoja.
Niissä auto voi olla enintään 3 tuntia.
Muista käyttää pysäköintikiekkoa.
Matkakustannukset
Jos tulet sairaalaan junalla tai bussilla,
Kela korvaa matkakustannukset.
Jos tulet sairaalaan omalla autolla,
voit saada korvausta Kelalta,
jos matka on yli 100 kilometriä.
Korvaus on 0,20 euroa kilometriltä.
Kela korvaa taksimatkoja vain,
jos taksi on tilattu tilausvälityskeskuksesta.
Maksat matkasta omavastuun, joka on 25 euroa.
Tilausnumero riippuu siitä, missä asut.
Tilausnumerot ovat:
-
Pohjanmaa 0800 99000
-
Keski-Pohjanmaa 0800 93150
-
Etelä-Pohjanmaa 0800 99090.
Lisätietoja matkakorvauksista saat
Kelan verkkosivuilta: www.kela.fi/matkat
Taksin tilaaminen sairaalaan
Sairaalan pääaulassa on taksipiste,
josta voit tilata Kela-taksin ilmaiseksi.
Taksipiste on merkitty TAXI-kyltillä.
Neuvonta ja palvelupiste
Sairaalan neuvonta on tuloaulassa
pääoven lähellä, rakennuksessa A1.
Neuvonnan takana on palvelupiste,
joka on auki arkisin kello 9–15.
Siellä on palveluneuvoja,
joka neuvoo sairaalassa liikkumisessa
ja muissa sairaalan asioissa.
Voit varata ajan palveluneuvojalle
etukäteen numerosta 06 213 1315.
Ilmoittautuminen
Kun tulet sairaalaan, sinun täytyy ilmoittautua.
Sairaalasta tulleessa kirjeessä on sanottu,
missä yksikössä sinun pitää ilmoittautua.
Maksut
Sairaalamaksut vuonna 2020 ovat:
-
poliklinikkakäynti 41,20 euroa
-
sarjakäynti 11,40 euroa
-
hoitopäivämaksu 48,90 euroa
-
päiväkirurgiamaksu 135,10 euroa
Jos sinulle varattu aika ei sovi sinulle,
muista soittaa sairaalaan ja perua aika.
Numero on kirjeessä, jonka sait sairaalasta.
Jos et peru aikaasi, sairaala perii sinulta 50,80 euroa.
Vuonna 2018 omavastuu julkisen
terveydenhuollon maksuista on 683 euroa vuodessa.
Maksat siis hoidosta itse enintään 683 euroa
saman vuoden aikana, vaikka hoito maksaisi enemmän.
Ruokasali ja kahvila
Sairaalan ruokasali on M-talossa.
Se on auki kello 10.30–14.
Lounas maksetaan lounaslipuilla,
joita voi ostaa kahvilasta.
Kahvila on sairaalan tuloaulassa.
Vierailuajat
Voit vierailla sairaalassa olevan
potilaan luona vierailuaikoina.
Vuodeosastoilla vierailuajat ovat
joka päivä kello 14–15 ja 18–19.
Joillakin osastoilla on eri vierailuajat.
Vierailuajat on kerrottu sairaalan verkkosivuilla.
Voit myös soittaa osastolle ja kysyä,
milloin voit vierailulle.
Yöpyminen sairaalassa
Jos haluat yöpyä sairaalassa,
voit varata huoneen potilashotelli Vilmasta.
Voit varata huoneen numerosta 06 213 1110.
Yksi yö potilashotellissa maksaa 45 euroa henkilöltä.
Yksi yö perhehuoneessa maksaa 100 euroa.
Sairaala on savuton
Tupakointi on kielletty sairaalassa.
Tupakointi on sallittu vain ulkona
tupakointikatoksissa.
Ajanvaraus laboratorioon
Voit varata ajan laboratoriokokeita varten
netissä osoitteessa www.nettilab.fi.
Voit varata ajan myös puhelimitse
arkisin klo 7–15.
Numero on 06 213 1626.
Lisätietoja sairaalan verkkosivuilta
Saat lisätietoa sairaalan verkkosivuilta,
osoite on: www.vaasankeskussairaala.fi
Voit kysyä lisätietoja myös puhelimitse
numerosta 06 213 1111.