Allmän information på lätt svenska
Välkommen till Vasa centralsjukhus! Här hittar du info till exempel om parkering, ersättning för resor, avgifter och café.
Parkering
Du kan parkera din bil bakom sjukhuset
på parkeringsplatsen eller i parkeringshuset.
Där kan du ha bilen så länge du behöver.
Du kör in till parkeringshuset
från Sanmarksgatan.
I parkeringshuset finns särskilda platser för
personer med funktionshinder.
Där kan du parkera om du har svårt att röra dig.
Du kan också parkera framför sjukhuset.
Då måste du använda parkeringsbricka
och du får ha bilen där i högst tre timmar.
Ersättning för resor
Om du åker till sjukhuset med tåg eller buss
kan du få ersättning från FPA.
Om du åker till sjukhuset med din bil
kan du få ersättning från FPA
om du bor minst 100 kilometer ifrån sjukhuset.
FPA betalar ersättning for resor som gjorts
till hälso- och sjukvården om resan har gjorts
på grund av sjukdom, graviditet eller förlossning.
I allmänhet ersatts resan enligt
det förmånligaste färdsättet. Du kan få ersättning
för taxiresan om du på grund av ditt hälsotillstånd
inte kan använda dig av offentliga färdmedel eller
om inga offentliga färdmedel finns att tillgå.
I Österbotten patient beställs taxin på numret:
Vasa Ulataxi Ab: 0800 500 600
eller
Keskustaksi Oy: 0800 924 46
Patient kan få ersättning för taxiresan
endast om hen beställer resan via det här numret.
Beställningssamtalet ar avgiftsfritt.
Läs mer om ändringar i FPA taxiresorna
1.1.2022 på FPA's websidor.
Läs mer om FPA taxiresor på FPA's websidor.
Att beställa en taxi på sjukhuset
I sjukhusets huvudingång finns en taxiskylt,
där kan du gratis beställa en FPA-taxi.
Information och servicerådgivning
Sjukhusets information finns vid huvudingången
i byggnad A1.
Bakom informationen finns en servicepunkt
som är öppen på vardagar mellan klockan 9 och 15.
Där kan du få hjälp med ärenden
då du är på sjukhuset,
till exempel hjälp med att boka taxi
eller hjälp med att gå till matsalen.
Du kan boka tid på förhand genom att ringa 06 213 1315.
Anmäl dig
När du kommer till sjukhuset ska du anmäla dig.
I det brev som du har fått från sjukhuset
står det vilken enhet du ska anmäla dig till.
Avgifter
Kostnaderna för sjukvård år 2018 är:
poliklinikbesök 41,20 euro
seriebesök 11,40 euro
vårddagsavgift 48,90 euro
dagkirurgisk åtgärd 135,10 euro
Om den tid du fått inte passar dig
ska du ringa och avboka ditt besök.
Numret hittar du i brevet du fått från sjukhuset.
Om du låter bli att gå till sjukhuset
utan att avboka din tid
måste du betala 50,80 euro.
År 2018 är avgiftstaket för vuxna
inom hälso- och sjukvården 683 euro per år.
Det betyder att om din vård kostar mera än 683 euro
behöver du ändå inte betala mera än det.
Matsal och café
Sjukhusets matsal finns i M-huset
och är öppen mellan klockan 10.30 och 14.
I matsalen kan du bara betala med lunchbiljetter.
Du kan köpa lunchbiljetter i caféet.
Caféet finns vid sjukhusets huvudingång.
Att besöka någon på sjukhuset
Vårdavdelningarna har allmän besökstid varje dag
mellan klockan 14 och 15,
och mellan klockan 18 och 19.
Då kan du besöka någon på sjukhuset.
Vissa avdelningar har andra besökstider.
Du hittar besökstiderna på sjukhusets webbplats.
Du kan också ringa till avdelningen och fråga om tider
innan du kommer på besök.
Övernattning
Om du vill övernatta på sjukhuset
kan du sova på patienthotellet Vilma.
Du kan boka ett rum per telefon 06 213 1110.
En natt på hotellet kostar 45 euro per person.
Ett familjerum kostar 100 euro.
Sjukhuset är rökfritt
Det är förbjudet att röka på sjukhuset.
Du får bara röka i rökrutan ute på gården.
Boka tid till laboratoriet
Du kan boka tid till laboratoriet
på internet på adressen www.nettilab.fi.
Du kan också ringa till laboratoriet
på vardagar mellan klockan 7 och 15.
Telefonnumret är 06 213 1626.
Mera information
Du hittar mera information om sjukhuset
på internet på adressen www.vasacentralsjukhus.fi
eller per telefon 06 213 1111.