Välkommen till Vasa centralsjukhus!


Parkering

Du kan parkera din bil bakom sjukhuset
på parkeringsplatsen eller i parkeringshuset.
Där kan du ha bilen så länge du behöver.

Du kör in till parkeringshuset
från Sanmarksgatan.
I parkeringshuset finns särskilda platser för
personer med funktionshinder.
Där kan du parkera om du har svårt att röra dig.

Du kan också parkera framför sjukhuset.
Då måste du använda parkeringsbricka
och du får ha bilen där i högst tre timmar.

 

Ersättning för resor

Om du åker till sjukhuset med tåg eller buss
kan du få ersättning från FPA.
Om du åker till sjukhuset med din bil
kan du få ersättning från FPA
om du bor minst 100 kilometer ifrån sjukhuset.

Om du måste åka till sjukhuset med taxi
ska du ringa och beställa taxin via ett särskilt nummer.
Då får du ersättning från FPA
så du betalar bara 25 euro för taxin.
Numret är olika beroende på var du bor:
Österbotten 0800 93152
Mellersta Österbotten 0800 93152
Södra Österbotten 0800 99090

Du kan läsa mera om ersättning för resor
på FPA:s webbplats på adressen www.fpa.fi/resor

 

Att beställa en taxi på sjukhuset

I sjukhusets huvudingång finns en taxiskylt,
där kan du gratis beställa en FPA-taxi.

 

Information och servicerådgivning

Sjukhusets information finns vid huvudingången
i byggnad A1.

Bakom informationen finns en servicepunkt
som är öppen på vardagar mellan klockan 9 och 15.
Där kan du få hjälp med ärenden
då du är på sjukhuset,
till exempel hjälp med att boka taxi
eller hjälp med att gå till matsalen.
Du kan boka tid på förhand genom att ringa 06 213 1315.

 

Anmäl dig

När du kommer till sjukhuset ska du anmäla dig.
I det brev som du har fått från sjukhuset
står det vilken enhet du ska anmäla dig till.

 

Avgifter

Kostnaderna för sjukvård år 2018 är:

poliklinikbesök 41,20 euro
seriebesök 11,40 euro
vårddagsavgift 48,90 euro
dagkirurgisk åtgärd 135,10 euro

Om den tid du fått inte passar dig
ska du ringa och avboka ditt besök.
Numret hittar du i brevet du fått från sjukhuset.
Om du låter bli att gå till sjukhuset
utan att avboka din tid
måste du betala 50,80 euro.

År 2018 är avgiftstaket för vuxna
inom hälso- och sjukvården 683 euro per år.
Det betyder att om din vård kostar mera än 683 euro
behöver du ändå inte betala mera än det.

 

Matsal och café

Sjukhusets matsal finns i M-huset
och är öppen mellan klockan 10.30 och 14.
I matsalen kan du bara betala med lunchbiljetter.
Du kan köpa lunchbiljetter i caféet.
Caféet finns vid sjukhusets huvudingång.

 

Att besöka någon på sjukhuset

Vårdavdelningarna har allmän besökstid varje dag
mellan klockan 14 och 15,
och mellan klockan 18 och 19.
Då kan du besöka någon på sjukhuset.
Vissa avdelningar har andra besökstider.
Du hittar besökstiderna på sjukhusets webbplats.
Du kan också ringa till avdelningen och fråga om tider
innan du kommer på besök.

 

Övernattning

Om du vill övernatta på sjukhuset
kan du sova på patienthotellet Vilma.
Du kan boka ett rum per telefon 06 213 1110.
En natt på hotellet kostar 45 euro per person.
Ett familjerum kostar 100 euro.

 

Sjukhuset är rökfritt

Det är förbjudet att röka på sjukhuset.
Du får bara röka i rökrutan ute på gården.

 

Boka tid till laboratoriet

Du kan boka tid till laboratoriet
på internet på adressen www.nettilab.fi.
Du kan också ringa till laboratoriet
på vardagar mellan klockan 7 och 15.
Telefonnumret är 06 213 1626.

 

Mera information

Du hittar mera information om sjukhuset
på internet på adressen www.vasacentralsjukhus.fi
eller per telefon 06 213 1111.

 

 

 

21.11.2018 Redaktion_Toimitus